måndag 27 april 2009

Grupp 8 och jag - Gunilla Thorgren

23/4

Jag har läst den här boken lite pö om pö i flera veckor, men det är verkligen inte för att den är dålig.

Det är så fascinerande att inse vad som hänt sedan sextiotalet. Femtio år, och det är en lång tid i människolivet men det är en så historiskt kort tid.

Så kort tid i från hemmafrun och en dagisplats för var tjugonde unge och sambeskattning och ingen lag mot våldtäkt inom äktenskapet.

Jag har tänkt massor under läsningen av den här boken, om vad feminismen är och har att uppnå och om hur nyvunna dess segrar är. Om hur mina föräldrar var unga under sextioåttavänstern och om hur de levde kvar i en helt annan värld än grupp åttas. Hur min värld likväl är mycket närmare grupp åttas.

Och nu, nu har jag inget klokt att säga. Men det är en bra och lättläst bok, lite pratig ibland men på det hela väldigt rak och intressant, och lagom balanserad mellan det självupplevda och en helhetsbild (som känns nyanserad, så här en bra tid efteråt.)

För mig som inte läser så mycket facklitteratur var det en mjukövergång.

Rekommenderas, mycket!

Inga kommentarer: