söndag 3 maj 2009

Ge mig en människa - Anna Schulze

26/4

Jag har dröjt med att skriva om den här boken för den är så bra, och jag vill göra den rättvisa, men nu har det gått en vecka sen jag läste ut den och jag har snarare börjat glömma detaljer ur den.

Jag läste Schulzes debut Brist för två år sedan och sa att det var ovanligt bra svenska noveller, och den här boken lever upp till alla förväntningar jag hade.

Människorna lever. Det är små snygga iakttagelser, små vardagsdetaljer som säger massor utan att det verkar krystat. Boken handlar dels om hur en doktorand kommer för att forska i en relativt nyss avliden mans författarskap, och om hur han förhåller sig till författarens familj, en änka och tre döttrar, men också om de tre döttrarnas vuxenliv (i nutid). Det är så jäkla bra gjort med de två olika tiderna, och det tillför verkligen saker för båda berättelserna. Sedan är jag mest förtjust i den del som utspelar sig i nutid, och längtar lite efter den under kapitlen som kallas "Doktorandsommaren", men som sagt, det är synergi av de två tiderna.

Systerskapet är fantastiskt skildrat i den här boken, med alla sina sidor: hur viktig man är för varandra, hur irriterad man kan bli, lillasysterns stjälande av allt storasyster lämnar kvar (åh, som jag gjort det!), hur man alltid har sina gemensamma minnen.

En annan sak som kan låta lite krystat när man beskriver det men som är Bra! är konflikten mellan systern som blir sjuksköterska och systern som blir operasångerska. Pragmatiska nyttan versus konsten och det är ett spännande ämne när det sköts rätt.

Ett favoritcitat (och det jag älskar med läkaryrket):
"Det var väl bra, men det är ju deras jobb. Både Magnus [sambon, manusförfattare] och Laura [systern, operasångerskan] är ju utbildade till att göra det de faktiskt gör. Varför skulle det inte vara bra? Hanna utgår från att det är bra. Det bör vara bra. Om det inte skulle vara bra vore det alldeles förfärligt. Efter alla dessa år av dyrbar utbildning. Om det inte vore bra borde man få pengarna tillbaka. 'Var det bra? Vad tyckte du?'
Tänk om Hanna skulle fråga så. När hon tagit en sänka, när hon satt en kateter, när hon räknat knarkskåpet. Tänk om hon skulle vända sig till Vivianne och fråga: 'Vad tyckte du då? Var det bra?' "

Boken kostar 59 kr på Adlibris och jag är banne mig sugen. Jag tror att jag kommer vilja läsa om den. Och det finns en risk att någon i min familj kommer att få den i julklapp, om den släpps i pocket dessförinnan... Den är en av de böcker jag tyckt bäst om i år.

Inga kommentarer: