lördag 21 april 2007

27.

"Brist"
Anna Schulze
15/4

En svensk novellsamling av en debutant, och jag kan höra er gäspa, och jag förstår er. Det är en rimlig reaktion. Men i det här fallet är den faktiskt fel. Det här är välskrivna noveller där jag faktiskt bryr mig om personerna, och där det händer något (även om jag är en smula besviken på att det slutar i lite för öppna slut lite för ofta).

Om du vill ha en novellsamling att läsa lite i ibland så är den här ett hett tips. Och det är ju skönt, att inte behöva läsa allt på en gång, att inte behöva ha sammanhanget. Jag har hållt på med den sen mitten av mars, och haft den på toaletten och läst en novell då och då, och haft den vid sängen och läst en novell innan jag somnat ibland, och nu tog jag med den ut på gräsmattan och läste de sista novellerna.

Mest tycker jag om Sekund, Högmässa, Den, Systrar och Ljusgult, och av dem allra mest om Ljusgult. Den träffade bäst i resonansen.

Inga kommentarer: