lördag 18 april 2009

Sista sommaren (med dig) - Ann Brashares

12/4

Systrar i jeans-författaren skriver vuxenbok. När jag försöker minnas vad det var jag gillade med Systrar-böckerna som fattas i den här så minns jag iofs inte ens personerna i de där böckerna (och jag har läst alla fyra), men de efterlämnade i alla fall en behagligare eftersmak.

Det här är en sedvanlig kärlekshistoria med komplikationer, och det som skiljer den från andra berättelser är mer komplikationerna än kärleken, och det är komplikationerna som jag tycker har trovärdighetsproblem. Kärleken funkar, men eftersom den inte får göra det från sidan trettio om det ska bli någon roman måste det komma ett aber. Och det abret (abert?) har stråk av något som skulle vara en helt annan bok, en mindre chicklittig, men det är inget vidare genomfört.

Dessutom: den kvinnliga huvudpersonen är Vacker (se trött suck för Ladies) och God, och kulissformad. Den manliga huvudpersonen, som utgör 1/3 av boken jfr med hennes 2/3, är ungefär hundra gånger mer levande.

Inte dåligt, inte bra. Miljön, en sommarö utanför USA:s östkust, är i alla fall intressant, och det finns en mysig stämning i boken. Men den är inget jag rekommenderar.

Inga kommentarer: