lördag 18 april 2009

Vad jag ska läsa, och varför

Jag bläddrade igenom vad jag skrivit om de tio böcker jag läst sen jag återupptog det här bokbloggandet, och hör ni, vilken skit jag läser! Hur tänker jag? Jag tycker ju inte ens särskilt mycket om allt detta rosa och fluffiga i efterhand. Jag brukar skämtsamt kalla det "ungdomsbokstripp" och dylikt, men vete fanken om det inte är det jag sysslar med?

Men jag vill ju att det ska vara lätt och läsartillvänt och otjorvigt, och det är mycket svårare att hitta det om man letar ospecifikt i vuxenböckerna... kan jag ju försöka skylla på. Och jag reagerar med "nä fy fan" när min bokpratsrunda börjar prata om att läsa Conrad eller Joyce.

Men ändå. Jag borde nog tänka över mitt läsande lite grann. Och så borde jag läsa ut Schulze och Auster som jag faktiskt håller på med. Det kommer att se snyggare ut, om inte annat....

Tips på raka men klyftiga böcker av sansat omfång (typ max 300 sidor) mottages tacksamt!

1 kommentar:

anna sa...

två favoriter är Om inte, av Carol Shields och Bel Canto av Ann Patchett. Det är inte fluff på något vis, men väldigt bra och läsvärt (famlar efter orden här, men de skriver på samma sätt - det är bra och läsvänligt utan att underskatta läsaren. De gav mig tillbaka tron på vuxenboken)
Och, just ja. Middlesex av Jeffrey Eugenides