torsdag 16 augusti 2007

60.

"Förklädd till man"
Norah Vincent
8/8

Norah Vincent, lesbisk amerikanska, klädde ut sig till man och infiltrerade manliga miljöer, och beskriver det i den här boken. Mer fallstudie än evidens, men det gör den å andra sidan bra mycket roligare att läsa.

Vincents huvudpoäng är att män må dominera över kvinnor, och de må ha en hel del privilegier, men inte fan är det roligt att vara man inte, och de är minst lika låsta av könsrollerna som kvinnor. Det är ett rätt skönt perspektiv, även om jag kommer på mig själv med att sura över att det är lätt för Vincent att tycka synd om den heterosexuelle mannen, hon som inte behöver leva med honom.

Det bästa kapitlet är det där Ned, det manliga alteregot till Norah, bor en tid i ett kloster. Jag blir mycket fascinerad av klostermiljön, och om hur macho den trots allt är. Jag hade
gärna läst mer om klostret.

Lite av bokens problem för mig är att Vincent väljer så extrema miljöer att infiltrera. Det är strippklubbar, försäljningsjobb, kloster, mansläger. Inte det där vardagligare; videobutiken, fikarummet, fotbollspubliken. Den manligheten känns mindre stereotyp och mer intressant att definiera.

Läsvärd bok, men som sagt, mer Vincents berättelse än analys. Å andra sidan en intressat berättelse.

Inga kommentarer: