tisdag 19 juni 2007

43.

"Jane Austen-klubben"
Karen Joy Fowler
19/6 2007

Samma flera-personer-vars-liv-går-in-i-varandras-teknik som i "De behövande", men i äkta Jane Austen-anda betydligt mindre deprimerande innehåll. På det hela taget är förtjänsten med den här boken lättsamheten och det nätta omfånget. Det negativa är att jag inte får tillräckligt av någon av personerna. (Framförallt inte Prudie.) Det blir ytligt och hattigt, och jag tror att Fowler kan mycket bättre än så här. Det glimmar till ibland, scener och beskrivningar som är lätt skrivna, enkelt berättande, men fastnar. Om man hade samlat de scenerna runt en person, eller kanske två, och skurit bort en del bokprat (jag har läst alla Jane Austen, och älskat dem, men jag minns inte vad alla bikaraktärer heter och exakt vad de sade på strande, så hjälpe mig gud), så hade det här kunnat vara fläckfri lättläsning.

Men men. Det var inte en plåga att läsa den här på gräsmattan.

Inga kommentarer: