tisdag 19 juni 2007

42.

"Lost in a good book"
Jasper Fforde
16/6

Dags att läsa ut den här innan hemfärden för sommaren. Jag började ju min boklista med Jasper Fforde och "Var är Jane Eyre?", eller "The Eyre affair", som den heter på engelska. Och den tyckte jag mycket om. Fortsättningen finns dock inte på svenska än, så det blev originalspråk.

Kanske var det där det gick snett. Kanske var det bara detta med uppföljare, och hur trist det kan bli. Jag vet inte. Men den här boken upplevde jag nästan bara som transportsträcka. Jag är inte sådär överjävlig på engelska, så jag missade säkert en del av de fyndigheter som jag uppskattade med första boken, men det var också en hel hoper utebliven dramaturgi och handling. Inget som berörde än på samma sätt som spänningen kring Jane Eyre. Till och med skurken i den andra boken var en uppföljningsskurk till den första.
Det känns som att Fforde slösar bort sin rika alternativvärld på att skriva en uppföljare innan han har en riktigt god berättelse att fylla uppföljaren med.

Dessutom, där den första boken sltutade med ett rejält slut, om än med möjlighet till en uppföljare, så slutar den andra boken som en cliffhanger. Få saker blir riktigt avslutade. Och det är klart ovärt att läsa 400 sidor som inte är nog fyndiga, och utan berättelse, och inte ens få ett riktigt slut. Nä, det här är farväl till Thursday Next för min del.

Inga kommentarer: