fredag 5 januari 2007

1.

"Var är Jane Eyre?"
Jasper Fforde
2/1 2007

Oh, det här var en så smart och underhållande bok. Jag lånade den från snurran med nya böcker på Smålandsstenar bibliotek, efter att ha provläst första sidan, och det visade sig vara en lyckträff. Humorn påminner lite om "Liftarens guide till galaxen", men till skillnad från Adams så har Fforde en riktig historia att berätta, med spänning och driv och allt detta. Dessutom är Torsdag Nesta en huvudperson att tycka om, med goda och mindre goda sidor, som gör att hon känns levande. Och så allt det brittiska till det, det är en svag punkt hos mig.
Det var en sträckläsningsbok, och dessutom skrattade jag högt flera gånger (och det gör jag ganska sällan när jag läser).

Jag blev lite besviken när jag fick reda på att det här var den första boken av fyra. Inte för att jag tröttnat på Torsdag Nesta, men för att jag är lömsk på allt vad serier heter. Det är så ofta författare fortsätter av bara farten, tills allt är urvattnat och tråkigt och man inte ens gillar den första boken längre, den som faktiskt var bra, för man förknippar den med allt det där tunna som kom efter.
Jag hoppas att inte Fforde utsätter stackars Torsdag för det. Men det kan ju gå bra också; han har ju en spännande alternativvärld uppbyggd, och det finns så mycket annan finlitteratur, utöver Jane Eyre, att skriva fanfiction om.

Inga kommentarer: