lördag 13 januari 2007

3.

"Anna Svärd"
Selma Lagerlöf
13/1 2007

Nja, det här var väl inte så festligt. Lite för många trådar för min smak. I början ville jag bara veta hur det skulle gå för Charlotte Löwensköld, men när jag sedan väl börjat bry mig om dalkullan Anna Svärd, då försvann hon alldeles ur handlingen. Som att det inte räckte med alla besvikelser och allt elände som Anna Svärd utsätts för i berättelsen, med sin odräglige make (som den lyckosten Charlotte slapp undan); dessutom verkar det som att inte ens Selma Lagerlöf tycker riktigt om henne. Men så var hon ju inte från Värmland heller...
Och så saknar jag Schagenström, som jag hade velat läsa mer om!

Boken slutar dessutom lite för öppet för att vara den avslutande delen i en trilogi, tycker jag. Slutet på "Charlotte Löwensköld" var mer av ett riktigt slut, men där skrev minsann Selma på en del till, ändå.

Fast det är förstås en bra skriven bok, som jag sträckläst till stor del, och som är skickligt berättad. Man får inte Nobelpriset för intet. Framför allt inte om man är kvinna...

Inga kommentarer: