söndag 14 januari 2007

4.

"Säg något"
Laurie Halse Anderson
14/1 2007

Det här är en ungdomsbok som jag redan läst, men jag såg den på biblioteket i fredags och kände att den ville bli omläst. Jag är inte den som är den när det kommer till sånt. Dessutom var det tillräckligt länge sedan jag läste boken för att den skulle vara spännande den här gången också. Så pass spännande att jag låg vaken till halv två och plöjde den, till och med...

Amerikansk tonårstjej börjar high-school, är snabbt känd över hela skolan som den som förstörde en fest genom att ringa dit polisen, får ta mycket skit, slutar i princip att prata, börjar skolka, mår förjävligt. Jag tycker mest om boken för att den är skriven i första person, och för att det är en väldigt rolig och välformulerad förstaperson. Det kryllar av snärtiga formuleringar och iakttagelser.

Om man delar min svaga fläck för tonårsskildringar (oh, ungdomsböcker!), så är "Säg något" ett tips. Laurie Halse Anderson har skrivit tre andra ungdomsböcker, som inte blivit översatta än, som jag ska komma ihåg att kika efter nästa gång jag går till biblioteket.

Inga kommentarer: