måndag 19 mars 2007

21.

"Räcker det om jag älskar dig?"
Katarina von Bredow
17/3 2007

Nja, det är svårt att riktigt tycka om en bok där huvudpersonen är ett våpigt tjejoffer. Även om boken försöker skildra hennes utveckling till en starkare och gladare människa, så är den där utvecklingen inte så trovärdig, och kvar är jag med en protagonist, Fanny, som tycker att det är hennes fel när pojkvännen är otrogen. Det är lite lurigt.

De andra handlingarna funkar bättre. Den alkoholiserade mamman, tillexempel, är lite ytligt tecknad men jag köper henne. Vänskapsrelationen likaså.

Det vore inte von Bredow om det inte fanns en förbjuden kärlek också. Den är förstås Passionerad, men jag skulle önska att hon kunde vara lite mer explicit i sina sexscener. Mer namn på kroppsdelar, mindre bultande kön och känsliga punkter. Gå hela vägen, Katarina, jag vet att du vill.

von Bredows andra böcker är bättre än den här, som jag faktiskt inte skulle säga var värd sin tid. Då och då var den underhållande, och det är språkligt flyt och spänning, men det finns för många passager där Fanny bara är plågsam och tröttsam, och där jag fick pusha mig att läsa vidare, och sånt tycker jag inte att jag ska behöva göra i en sån här bok.

Inga kommentarer: