måndag 12 februari 2007

11.

"Anne's house of dreams"
L.M. Montgomery
12/2 2007

När jag skrev om "Anne of the island" googlade jag för att hitta några citat. Då hittade jag den här sidan, där de tre första Anne-böckerna, och den femte, "Anne's house of dreams", finns i sin helhet. Och då råkade det bli så, det var alls inte meningen och egentligen gillar jag inte att läsa saker på datorskärmen och jag höll ju på att skriva en töntig liten hemtenta i akutmedicin och jag hade ju en massa andra böcker att läsa... Men när jag väl börjat med Annes bröllop så var det liksom kört, och inget lockade till den milda grad som Anne och Gilbert och Fyra vindar gjorde. Jag ska erkänna att jag skummade naturbeskrivningarna en aning, men jag var fortfarande
nära att gråta för lilla Joys skull. Åh, Anne. Nu ska jag dock hejda mig, och det ska inte bli så svårt, för jag tycker inte lika mycket om de senare böckerna, där Anne är riktigt vuxen och liksom försvinner bland alla barn och denna evinnerliga Susan. Och dessutom finns de inte på internet, som en sådan frestelse...

Inga kommentarer: