måndag 12 februari 2007

10.

"Fever 1793"
Laurie Halse Anderson
11/2 2007

Jag läste halva den här boken, sedan tröttnade jag, och lät den vänta till den här söndagen. Det säger egentligen nog om den. Det är mycket elände, mycket som staplas på varandra, och även om det nog är realistiskt, gula febern i Philadelphia var säkert riktigt otäck historia, så blir det för mycket för mig. Inte så pass att det är tungt, men bara så att jag känner hur Anderson drar i alla sina författartrådar. Det är klart att hon gör det, drar i sina trådar, men jag vill inte se det där, jag vill glida med och bli lurad.
Dessutom känns huvudpersonen, Matilda, som ganska anakronistisk, i all sin girl power. Inte för att jag inte tror att det inte fanns starka tonårsflickor på slutet av sjuttonhundratalet, men Matilda känns ganska inklistrad från sent nittonhundratal.
Jag borde läst Prom eller någon annan av Andersons böcker, men det här var den som fanns inne. Nåja, jag har lärt mig om att Philadelphia en gång var USA:s huvudstad, och lite annan trevlig trivia, och dessutom var det en lättläst ungdomsbok, och ganska trevlig. Värd sin läsning, ändå, bara inte med så hemskt stor marginal.

Inga kommentarer: