söndag 14 juni 2009

Sista chansen - Marta Söderberg

10/6
(vilket var en regnvädersdag på landet, om ni undrar över läsmängden)

Jacky har, sin goda sociala bakgrund till trots, hamnat på LVU-hem. Jag retar mig lite på att hon inte har större problem och funderar över trovärdighet, men det finns ju helt klart ena poäng i att berätta även den historien.

Men det känns lite ytligt, det här. Och det är korta kapitel, snarare stycken, och jag tycker att det känns lite som att Söderberg arbetat ihop sina lösa scener till hela kapitel.

Jag googlar fram att detta är debutboken och att den är delvis självupplevd, och jag är inte förvånad. Om man är verkligt intresserad av ämnet "strulande tjej" och köper att det är rätt lättgenomskådad berättarteknik, så är det bara att köra, i alla fall. Och annars kan man vänta och se hur det blir med nästa, om det blir en nästa.

Inga kommentarer: