tisdag 23 juni 2009

Absolut Per Nilsson - Per Nilsson

17/6

Jag hittade nya Per Nilsson på Värnamo bibliotek, och den var ett måstelån, förstås. Och jag kom hem och läste läste.

Men jag vet inte. Jag har läst alla böcker som personerna är hämtade från, men mest känner jag nog lite som med "The return of Hjärtans fröjd". Jag gillade mina minnen som de var, jag gillade personerna som de var. Det här... det känns inte hundraprocentigt att det tillför, liksom. Egentligen.

Kanske är jag bara för gammal, jag behöver inte ett annat sätt att vara ung. Kanske är det inte konstigt att jag tyckte bättre om böckerna när jag var närmare målgruppsåldern.

Men jag blev sugen på att läsa om böckerna om Jonatan, Solprinsen och Sjutton, för de minns jag sämst.

Och så är jag nyfiken på om det kommer komma helt nya personer i Per Nilssons nästa bok. Som jag kommer att kasta mig över, trots allt.

1 kommentar:

Ika sa...

Jag har också nyligen läst den här boken, och är lite kluven till den. å ena sidan tycker jag att greppet är väldigt spännande - men å andra sidan har vi sett både greppet och personerna tidigare. Man kan inte låta bli att misstänka att Nilsson börjat gå en aning på tomgång, att ahn återanvänder gammalt material i stället för att komma med nytt.

Sjutton minns jag annars som en smått andlös läsupplevelse, en riktig slukarbok. Och då hade jag passerat tonåren när den kom...