söndag 14 juni 2009

Att spela människa - Ursula K. Le Guin

10/ 6
En fin liten ungdomsroman som jag lånade om på Smålandsstenars bibliotek. (Hemortsbiblioteket, där de brukade kunna mina sex första siffror när jag glömt lånekortet. Bibliotekarierna blev fortfarande glada att se mig och småpratade glatt om mina göranden nuförtiden. Sen står man där och undrar om de verkligen inte har mer Austen? Och inte en enda engelsk ungdomsroman utom Harry Potter? Men ändå. Ens första bibliotek, som ens första kärlek.)

Men om boken, alltså. Som sagt, liten bok, bara sjuttio sidor, och illusterad av Inger Edelfeldt. Om vänskap, om att nå någon trots att man känt sig konstig och introvert hela livet.

Förra gången jag läste den här identifierade jag mig hårdare med huvudpersonen. Nu har jag mer "hjärtat, det blir bättre sedan!"-perspektiv. Men fortfarande säger det här boken mig saker, både om den jag varit och den jag är.

Jag vet inte riktigt hur lätt det är att få tag på den här boken, men om man ramlar över den så. Den engelska titeln är "Very far from anywhere else". Och snart lämnar jag tillbaka exemplaret jag läst till bibilioteket i Smålandsstenar...

Inga kommentarer: