lördag 14 juli 2007

46.

"Agnes Grey"
Anne Brontë
9/7

Det verkar om att Anne är min favoritBrontë. Det här var en fin bok. Visserligen var den lite seg i guvernantstarten, med det första stället Agnes kom till som guvernant. Och jag gav aldrig upp hoppet att Agnes skulle lyckas med sina adepter, att allt sakta skulle bli bra, att eleverna skulle styra upp sig.
Men boken gled över till en kärlekshistoria, sakta men säkert, förnekat av huvudpersonen så länge, trots att det var uppenbart. Och det var en fin kärlekshistoria, perfekt och exakt, och romantisk, och skickligt skriven. Och jag älskade det.

Jag måste bara passa på och uttrycka min frustration vad det gäller hur underskattad Anne Brontë är. Jag har letat efter Agnes Grey på Uppsala stadsbibliotek och på Akademibokhandeln, och det är välsorterade ställen, men ingen Agnes. Till slut hittade jag min Penguin-pocket i Riga, av alla ställen.

Inga kommentarer: