lördag 22 december 2007

79.

"Den långa vägen hem"
Cynthia Voigt
20/12

Omläsningsbok. Sanna läste Jackaroo och pratade om den här, och jag blev sugen på en omläsning för att se om den höll. Och jomen. Den var fortfarande bra skit. Även om det är något hos barn som gör dem extra benägna att vilja läsa om hunger (och kärleksfullt beskriven mat) och föräldralöshet. Själv blir jag mest till mig när mormor Tillerman träder in i bilden, och sugen på att läsa nästa bok i serien... Men nu har jag lämnat in alla biblioteksböckerna inför min långa bortavaro. Nu ska det bli ordning på torpet.

För mig påminner för övrigt Voight om Paterson. Jag undrar om det är sant, eller om jag bara associerar ihop mina två bästa amerikanska ungdomsboksförfattare. Men det är något med äktheten i personerna, och det trovärdiga, även i det som är krångligt.

Inga kommentarer: